
Recomposition du paysage du transport aérien, suite et pas fin…
Le transport aérien européen est une nouvelle fois en pleine recomposition. L’arrivée d’Etihad chez AFKL sera suivie d’autres alliances entre les compagnies du golfe et IAG ainsi qu’avec des compagnies US. Tout cela accompagné d’une externalisation de l’activité vers des opérateurs à moindres coûts sociaux.
Qui prendra nos heures de vol ? Qui prendra nos emplois ?
Nous voulons des garanties sur la préservation de nos emplois !
Air France n’est pas seule dans cette dynamique, l’ensemble des compagnies dites Majors suivent la même politique, et même dans le groupe AFKL la presse nous informe qu’un projet de découpage de KLM en deux parties est en discussion :
KLM could reportedly split into two companies, intercontinental operations and European operation which would include subsidiary Cityhopper. As reported by Het Financieele Dagblad, KLM presented the proposal to the cabin crew union in a bid to kick-start protracted collective negotiations. The proposal, which follows joint parent Air France’s decision in Oct-2012 to split in to eight operating divisions, would lower European cabin crew salary costs and associated expenses such as overnight accommodation costs. No compulsory redundancies were expected under the proposal. KLM wants to reduce costs by EUR700 million (USD909 million) including a wage freeze to stem losses.
source : http://centreforaviation.com
Au même moment, c’est Lufthansa qui annonce un rapprochement avec Turkish Airlines…
Source : http://www.businessweek.com
Lufthansa to Deepen Turkish Tie-Up as Rivals Look East
Deutsche Lufthansa AG (LHA) may seek deeper ties with Turkish Airlines to thwart competition from Gulf rivals and match European peers that already have Mideast partnerships, analysts said after Turkish media reports of talks on a merger.
A full combination could be complicated by European Union rules on ownership and wouldn’t be logical for rapidly growing Turk Hava Yollari (THYAO), as the Turkish carrier is formally known, said Yan Derocles, an analyst at Oddo & Cie in Paris.
Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan said he favored a tighter relationship between the Star Alliance members, state- owned Anatolia news agency reported Nov. 3. Air France-KLM Group (AF) last month agreed to code-share with Abu Dhabi’s Etihad Airways, while Qatar Airways Ltd. aims to join International Consolidated Airlines Group SA (IAG)’s Oneworld alliance within 18 months.
“A merger would be nonsense for Turkish right now,” said Derocles, who has a “neutral” rating on Lufthansa, Europe’s No. 2 airline. “A strong code-share makes strategic sense.” Code-sharing allows airlines to sell tickets on each other’s flights on chosen routes. Turkish Airlines, a Star Alliance member since 2008, already attaches its code to Lufthansa services to North America, while the German carrier adds its flight number to THY services to the Middle East. Further scope for cooperation might include operations to Asia.
Mais d’autres pièces du puzzle commencent à ce mettre en place également :
• IAG (British Airways) va racheter Vueling…
• Emirates s’associe avec Easyjet. Quand la deuxième plus grande compagnie mondiale en SKO, qui a commandé le plus grand nombre d’A380 au monde (90 commandes fermes, soit 40 % des commandes mondiales d’A380), s’associe avec le premier transporteur européen, Easyjet, qui peut croire que cela n’aura pas d’impact sur nos heures de vol donc sur nos emplois ?
• Plan social chez Alitalia qui envisage la suppression de 700 emplois, dont 300 PNC.
• Plan social chez Ibéria qui envisage la suppression de 4 500 emplois.
• Et bien sûr, plan social chez Air France avec 5 000 suppressions d’emplois.